mypersonalgrudge

2010-12-17
23:23:39

Den kanske är bättre om man faktiskt ÄR under hypnos.

Hypnos

Beatriz är en ung psykolog som har fått jobb på ett mentalsjukhus för människor med mycket svåra, psykiska problem. Hon får snabbt god kontakt med några av patienterna, men underliga saker börjar hända, och en efter en hittas folk döda. En av de mest mystiska patienterna, en man utan minne, försöker övertyga Beatriz om att sjukhuset är farligt, och att någon är ute efter henne, och Beatriz själv kan inte låta bli att märka att det är något underligt med sjukhusets personal. Men det ska snart visa sig att det vilar mer under ytan än någon hade kunnat ana.

 

Ja, herregud, jag trodde inte ens jag skulle kunna få ihop en beskrivning av handlingen, för jag kunde knappt minnas vad den handlade om. Dels för att det var ett par veckor sen jag såg den, och dels för att den var så otroligt... abstrakt. Det var i korta drag en ganska konstig film, och jag irriterade mig på saker konstant medan jag såg den. Det ska medges att när alla bitar faller på plats så är det en väldigt smart och intressant berättelse, och jag gillar grundkonceptet. Däremot är jag inte överdrivet förtjust i utförandet. Det som kanske var mest störande var de otaliga scener där det händer saker som jag bara inte kan föreställa mig någonsin skulle kunna hända på ett mentalsjukhus. Och visst, det är en fiktiv film, men det hade kunnat bli betydigt obehagligare om de hade gjort större anspråk på att faktiskt försöka visa upp en trovärdig situation. Sen fanns det saker som bara hände, men aldrig fick någon riktig uppföljning. Som att huvudpersonen (som bor på det här sjukhuset) upptäckte att någon spionerade på henne när hon var i sitt badrum. Är det inte något man skulle ta upp med övrig personal? Filmen hade kunnat vara genialisk om skaparna hade tagit mer hänsyn till detaljer, och gjort berättelsen mindre... ja... flummig, i brist på bättre beskrivning. Som det är nu är resultatet på sin höjd medelmåttigt.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: