mypersonalgrudge

2010-06-06
11:52:05

Shutter eller Shutter? Shutter såklart.

Shutter (2008)

Ben och Jane Shaw är nygifta, och smekmånaden ska spenderas i Japan där Ben fått jobb som fotograf. Strax efter de kommit dit råkar de ut för en olycka där de kör på en ung, japansk kvinna, och sedan själva kör av vägen och kraschar. Själva klarar de sig relativt oskadda, men av den unga kvinnan syns inte ett spår. Kort därefter börjar underliga ljusfenomen synas i de foton som Ben tar, och i takt med detta börjar otäcka saker hända. Jane är övertygad om att någon, eller något, försöker kontakta dem. Snart ska det visa sig att det ligger betydligt mer bakom den otäcka historien än hon någonsin kunnat ana.

 

Det här är en remake på en Thailändsk skräckfilm från 2004 med samma titel. Jag är generellt inte särskilt förtjust i remakes, och i synnerhet inte i den här remake-vågen, som blev en följd av The Ring från 2002, där Hollywood mest verkade försöka roffa åt sig alla asiatiska manus som de bara kunde, för att för att sedan kasta ut en billig produktion med lagomt kända skådespelare och ett förenklat manus som skulle kunna dra in mer pengar. Kort sagt var jag väldigt inställd på att se Shutter bara för att såga den, så det ska medges att jag nu är lite besviken. Jag kan inte, med gott samvete, strimla den verbalt, för  illa är den trots allt inte. Det finns inget i den som är direkt dåligt gjort. Skådespelarna gör ett okej jobb, och det gör även regissören. Skräckscenerna är ganska okej, manuset håller ihop.

     Med det sagt tänker jag nu ändå rikta in mig på filmens största negativa aspekt. Produktionen är väldigt oinspirerad. Det är faktiskt mest bara en blek kopia av originalet. Vissa saker har gjorts om, men bara litegrann. Hela stommen och flera av scenerna är tagna rakt av originalfilmen och bara inspelade igen. Det gör filmen lite poänglös. Ska man se den kan man ju lika gärna se originalet istället, för i ärlighetens namn får man nog mer ut av det. Det finns liksom ingen tankeverksamhet bakom manuset.

     Sen frågar jag mig varför i hela friden den ska utspela sig i Japan. Originalfilmen är inte japansk, och det finns inget i manuset som förutsätter ett asiatiskt spöke. Hade det fått utspela sig i Amerika hade det kanske funnits större möjligheter att bryta sig fri från originalmanuset och göra något eget av det. Jag får inte riktigt grepp om just den delen av filmen.

 

För att sammanfatta tycker jag inte att den här filmen är värd pengarna om man har möjlighet att se originalet istället. För all del, det här är inte ett övergrepp på ögonen, det är bara en otroligt överflödig remake.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: