mypersonalgrudge

2010-05-15
22:21:18

Döda eller dödas när kaoset bryter ut.

The Signal

En kvinna återvänder hem till sin make sent en natt, efter att ha spenderat kvällen hos sin älskare. Maken vet att något inte står rätt till. Sedan bryter helvetet lös. Någonting har förändrats, och människor blir galna. Våldet härjar fritt. Det har något att göra med den underliga signal som sprids genom TV-apparaterna, men ingen vet var den kommer ifrån eller varför. Kampen för överlevnad tar sin början. Men vem kan man egentligen lita på?

Jag är så positivt överraskad av den här filmen att jag inte vet var jag ska börja. Det var inte det att jag trodde att den skulle vara dålig, det var snarare så att jag inte hade några förväntningar alls. Kanske var det ett bra ingångsläge, för jag älskar den här filmen. Någon sa till mig att det var en lågbudgetproduktion, och det tror jag verkligen på. Det ser inte ut som att någon större budget använts, och jag tror också att filmen har mått bra av det. Jag gillar minimalistisk skräck, och det är det här. Men den är samtidigt väldigt brutal. Det är mycket blod, mycket våld, några väldigt grymma och makabra scener. Filmen är uppdelad i tre segment, och man får följa olika karaktärer i var och ett av dem. Varje segment bär på en del av historien, och först när man sett alla tre går hela pusslet ihop. Segmenten är väldigt olika varandra, vilket bjöd på en trevlig variation.
    Hela filmen är vackert regisserad och skådespelarna är mycket duktiga och bra i sina roller. Grundidén är intressant, och manuset välskrivet. En del dialoger är helt underbara. The Signal är på samma gång skräck, action, komedi och en kärlekshistoria, och lyckas skapa harmoni mellan alla genrer som den kastar sig mellan. Det är förvisso inte det läskigaste jag sett, men man finner sig själv en aning paranoid dagarna efter. Och man kan inte låta bli att fundera över vem man skulle vara om signalen inträffade på riktigt: mördare, överlevare eller offer?

Dock är jag inte helt säker på vad den här filmen gjorde i min Zombie-box. Det står på DVD-boxen att det ska vara zombiefilmer, men den här hade faktiskt inget med zombies att göra. Den apokalyptiska känslan kan förstås kännas igen i zombiefilmer också, och kanhända fanns ett par andra gemensamma nämnare med. Men faktum kvarstår: Det har inget med zombies att göra.
    Men som sagt, en mycket bra film som jag varmt rekommenderar.

Kommentarer:
2010-05-25 @ 15:32:46
#1: Mouze

Det är fortfarande väldigt rosa här >_<

2010-05-30 @ 21:28:16
#2: Jen-Li

Klaga'ru ditt svin? ;> Jo, jag vet, jag har inte tagit tag i att rita den officiella bakgrunden än. Jag ska styra upp det.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: