mypersonalgrudge

2010-05-31
22:32:20

Fortfarande lite sting i 50-talet

Creature From the Black Lagoon

En forskare hittar delar av kvarlevorna efter en aldrig tidigare skådad varelse i ett stenblock vid amazonfloden. Fyndet intresserar andra forskare som, lockade av tanken på framgång och ny kunskap, följer med honom för att gräva fram resten av kroppen. När kroppen dock inte befinner sig på samma ställe som de övriga hittade kvarlevorna beger sig forskargruppen in i den okända svarta lagunen i hopp om att resten ska ha sköljts iväg och drivit in där. Inne i lagunen lurar dock något långt mer häpnandsväckande än de någonsin kunnat föreställa sig. Men också något betydligt farligare.

 

Det här är en gammal härlig kultklassiker som har legat och väntat i min filmhög ganska länge, och som jag slutligen tog mig i kragen och tittade på. Och, ja, vad kan man säga. Den bekräftade, som många filmer förr, min övertygelse om att kultklassiker verkligen är kultklassiker av en anledning. Jag var faktiskt inte helt säker på att den här filmen skulle vara så jättebra, och jag skäms även över att rapportera att omslaget fick mig att tvivla lite på möjligheterna att ta filmen på allvar. Varelsen ser trots allt lite... speciell ut. Men alla mina tvivel till trots, det är en underbar film. Bra, sammanhållande handling, bra skådespelare, bra regi. Och ett stort plus till fotot. Undervattensbilderna (och det finns många) är helt magiska. Jag trodde på förhand inte att monsterdräkten skulle vara så imponerande, och visst, på land ser den lite sådär ut. Men den gör sig fantastiskt bra under vatten. Monstret såg ut att röra sig mjukt och följsamt, och det hela blev bara väldigt effektfullt.

     Sedan var det också en rolig överraskning att filmen kan ses som ett litet inlägg i miljödebatten. Hanteringen av okända arter och deras rättigheter problematiserades, och allt blev inte bara svart och vitt. Ur skräcksynpunkt... Nja, jag blir sällan skrämd av de riktigt gamla skräckisarna. Men jag kan absolut se hur den kan ha varit obehaglig när den var ny. Skräckmomentet är trots allt väldigt omsorgsfullt uppbyggt. Det är kort och gott en film jag kan rekommendera. Mycket nöje.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: