mypersonalgrudge

2011-04-18
08:12:37

It's alive again, it's... Ja, ni fattar skämtet, jag ska komma på nåt annat nästa gång -.-

Son of Frankenstein

 

Henry Frankensteins son, Wolf,  återvänder i vuxen ålder och med sin egen familj till faderns hemstad för att bosätta sig i huset som han nu har ärvt. På grund av hans faders gärningar får familjen ett minst sagt kyligt mottagande i staden. Vad som först i det närmaste verkar vara vidskeplighet från invånarnas sida visar sig snart ha en viss sanningshalt i sig då det visar sig att Henry Frankensteins varelse fortfarande lever, undangömd och omhändertagen av den kufiske Ygor under Frankensteins gamla laboratorium. Varelsen är sjuk, och Ygor lyckas övertala Wolf att hjälpa honom göra varelsen frisk. Wolf tror sig först ha misslyckats, men strax därefter börjar mystiska mord att ske i staden.

 

Filmserien fortsätter med ytterligare en riktig lyckad uppföljare. Även om den här kanske inte är riktigt samma mästerverk som jag tycker att Bride of Frankenstein är så är det en väldigt bra film. Jag gillar själva handlingen och den följer liksom upp på föregångarna på ett tillfredsställande sätt utan att för den sakens skull bli en kopia. Den här filmen tar faktiskt serien i en lite annorlunda riktning än de tidigare två. Skådespelarna är som vanligt fantastiska, Boris Karloff är tillbaka som varelsen. Basil Rathbone är väldigt bra som Wolf Frankenstein och jag gillar även Lionel Atwill som den enarmade polisen, Krogh. Min absoluta favorit är dock underbara, klockrena Bela Lugosi som Ygor, mannen med bruten nacke. Lugosis eleganta Dracula är helt bortblåst, och han visar upp en betydligt mer oslipad sida som han gör precis lika bra. Även om filmen redan är bra så lyfts den lite extra när han är med.

     Jag har dock en sak att klaga på, när jag sätter den i förhållande till Bride of Frankenstein som kom innan. Det störde mig verkligen att varelsen lärde sig prata i Bride of Frankenstein, men sedan var stum igen i Son of Frankenstein, och helt utan förklaring. Jag tyckte personligen att hans verbala förmågor utgjorde en ganska viktig del, och nu har den helt plötsligt slopats. Visst går det komma på teorier, varelsen var ju exempelvis svårt skadad, men jag hade ändå velat att skaparna till filmen skulle ha tagit hänsyn till det. Men, nåväl, nu petar jag i detaljer. Det här är en klart sevärd film, och gillade man de första två ska man absolut se den. Min nästa recension blir på Ghost of Frankenstein, som är ytterligare en uppföljare i den här serien.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: