mypersonalgrudge

2011-04-16
14:35:33

It's still alive! It's still alive!

Bride of Frankenstein

Efter de skrämmande händelserna med den ohyggliga varelsen ser Henry Frankenstein fram emot att få leva ett stillsamt liv med sin vackra Elizabeth. Så blir dock inte fallet då han en sen kväll får besök av den mystiska Doctor Pretorius som också han har experimenterat med att skapa liv, dock på andra sätt än Frankenstein. Frankenstein vägrar ge efter för galenskapen igen, men när varelsen han tidigare skapat och som trotts varit död plötsligt börjar skapa panik i trakten igen ser Pretorius sin chans att övertala Frankenstein att hjälpa honom.


Det här är en sån där sällsynt uppföljare som faktiskt är bättre än sin föregångare. Inte för att den första filmen inte är bra, men det känns på något vis som att James Whales tog tillfället i akt att med uppföljaren faktiskt snygga till de saker som inte blev helt perfekta i den första filmen. En sak som jag tycker väldigt mycket om är att varelsens känsloliv utvecklas mer än det gjorde i första filmen, även om det fanns exempel på det även där. Det finns också en del helt fantastiska scener, som när varelsen träffar en blind eremit i skogen. Jag ska inte avslöja något, men det är en underbar och sevärd scen. Boris Karloff spelar åter varelsen, och gör en minst lika bra insats som han gjort tidigare och Colin Clive har än en gång tagit sig an rollen som Henry Frankenstein. Valerie Hobson har dock tagit över rollen som Elizabeth efter Mae Clarke som spelar henne i första filmen, och hon gör ett strålande jobb. Filmen har ett väldigt speciellt intro där Mary Shelley själv (spelad av Elsa Lanchester) börjar berätta hur historien fortlöper efter första filmen. Det är kanske ett lite lustigt intro med tanke på att filmerna inte har alltför mycket med böckerna att göra, men det är likväl en trevlig och väldigt stilfull inledning på filmen.

    Dock ska det medges att det finns vissa... underliga delar av filmen. Jag syftar här naturligtvis på scenen med miniatyrmänniskorna. Jag ska inte avslöja mer än så med hänsyn till de som ännu inte sett filmen, men herregud vilken skum scen.

 

Det här var alltså andra dagen på min Frankenstein-vecka, och jag ber om ursäkt för den sena rapporteringen, det var ju ett tag sen jag faktiskt såg filmerna. Härnäst ska jag berätta lite om Son of Frankenstein, som var den tredje filmen jag såg. Mycket nöje!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: