mypersonalgrudge

2011-04-21
20:36:21

My brain hurts... o_O

House of Frankenstein

Åh gud, jag vet inte ens var jag ska börja. En ondsint vetenskapsman vid namn Niemann rymmer från fängelset. På sin resa stöter han på Dracula, varulven och Frankensteins monster. Och, uh… det är konstigt. Alltså, handlingen är lite halvsvår att förklara, för jag var inte helt säker på vad handlingen faktiskt var. Först handlar det om en sak, sen ska de göra något helt annat. Hela episoden med Dracula var som bara totalt lösryckt och hade inte mycket att göra med filmens övriga händelser. Jag antar att det mest gjordes som en kul grej, jag kan tänka mig att det säkert var intressant med en crossover med tre så berömda filmmonster. Jag är heller inte säker på om filmen helt och hållet ska tas på allvar, den är liksom lite för flummig, och jag tror inte att det enbart har att göra med generationsskillnaden. Jag som inte var helt på det klara med vad för slags film det var hade väntat mig ytterligare en Frankenstein-uppföljare i vanlig ordning, så när Dracula väcktes upp sisådär en kvart in i filmen eller något var min spontana reaktion: ”…wuh…? O_O”, och det var ungefär så jag kände resten av filmen.
    Det är lite spännande med skådespelarna också. Boris Karloff som spelade Frankensteins monster i tre filmer är med, men han spelar vetenskapsmannen, Niemann. Lon Chaney Jr. som spelade Frankensteins monster i den fjärde filmen är med, men han spelar varulven (vilket han ju också gjorde i filmen The Wolfman). Frankensteins monster spelas istället av Glenn Strange. Lite synd är det att Bela Lugosi inte gör rollen som Dracula, det hade nog kunnat göra filmen roligare.
    Återigen är de inne på det här mystiska temat med hjärntransplantationer, men nu är det också uppblandat med varulvsförbannelsen, och allting avhandlas i en salig röra. Dock är filmen inte svår att bena ut, man hänger med i svängarna även om det är konstiga svängar. Och tycker jag om den här filmen? Det är en svår fråga, för den är så otroligt skum och svårbedömd. Den var klart underhållande, men det var svårt att komma förbi hur underlig den var. Jag tror inte att jag varken vågar rekommendera eller avråda. Folk får nog helt enkelt bilda en egen uppfattning. Nu är ni i alla fall bättre förvarnade än vad jag var. Den tillför dock inte mycket till Frankenstein-serien, så det ger inte mycket att se den i det syftet. Den här får nog ses som något helt separat, något som inte är menat att ses som en seriös uppföljare till något alls.

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: