mypersonalgrudge

2011-08-25
23:46:01

Man kan tycka att nån förr eller senare borde svänga rätt...

Bara för att jag är dålig på att uppdatera så betyder det inte att jag inte ser på skräckfilm, för jag har sett en hel del på sistone. Jag hade förstås planer på att redovisa allt, men så blev det inte riktigt, men några grejer är det fortfarande inte för sent att prata om. Idag tänkte jag prata om en filmserie som jag sett ganska nyligt, nämligen Wrong Turn-filmerna. Jag har, i hyfsat snabb följd, sett alla tre, och jag tyckte att det kunde passa med en liten recension. Wrong Turn är inte en filmserie som jag länge gått och planerat att se, jag har ärligt talat inte varit alltför intresserad. Jag är ju personligen mer för psykologisk skräck än för skräck som handlar om hur ungdomar går sönder ute i skogen, men jag fick en dag för mig att det kunde vara bra underhållning. Jag måste säga att jag blev ganska positivt överraskad, för jag hade inte särskilt höga förväntningar.
     För att lite snabbt summera Wrong Turn så är det en serie bestående av tre fristående filmer som handlar om människor som kör in på en tämligen olämplig skogsväg i West Virginia och blir attackerad av inavlade mutanter som jagar människor som djur och äter upp dem. I korta drag ingen bra reklam för vildmarkslivet i West Virginia, men likväl en ganska sevärd filmserie. Nu tänkte jag gå in lite mer detaljerat på varje film.

Wrong Turn
Fast i en helvetisk bilkö och försenad till ett viktigt möte beslutar sig Chris för att ta en omväg genom skogen för att kunna ta sig till sin destination i tid. Oturligt nog kör han rakt in i en parkerad bil som står på vägen. Varken Chris eller den andra bilens fem passagerare blir skadade, men bilarna är trasiga och de har inget annat val än att till fots försöka hitta hjälp. Snart blir det dock uppenbart att skogens invånare är allt annat än gästvänliga, och snart är det en fråga om att döda eller dödas. Vem kommer att överleva natten?

Handlingen är varken särskilt unik eller innehållsrik, det är jag den förste att erkänna. Men likväl är Wrong Turn överraskande spännande och underhållande. Karaktärerna är tillräckligt välskrivna för att man inte ska bli förbannad, och de mordiska kannibalerna är lagom obehagliga. Filmen består ju i princip av en enda lång jakt, men det fungerar bra med hjälp av några riktigt kreativa scener och variation av miljö, vilket trots allt inte är helt lätt att genomföra eftersom filmen utspelar sig i skogen. Det finns exempelvis en sekvens där de försöker undfly mördarna genom att ta sig fram högt uppe i de massiva träden, den blev lite av en personlig favorit för mig. Regin är duglig och skådespelarna är ganska duktiga. Vissa kanske bland annat skulle känna igen Eliza Dushku (Buffy the Vampire Slayer) och Desmond Harrington (Ghost Ship och Gossip Girl). En annan fin kvalitet med filmen är att den inte blir så himla äcklig. En sån här film kan göras ungefär hur vidrig som helst ifall skaparna känner för det, men här har de hållit det på en hyfsat sofistikerad nivå. Finns det starka scener? Självklart. Men det går inte till överdrift, det blir inte ett enda massivt gottande i blod och tortyr. Överlag en väldigt lagom och väl avvägd film som jag faktiskt vill gå så långt som att rekommendera.

Eliza Dushku som ser rädd ut.

Wrong Turn 2 – Dead End
En realityserie med tema världens undergång ska spelas in West Virginias avlägsna skogar, och sex målmedvetna deltagare, samt filmteamet är där för att tjäna pengar. Det hela börjar precis så bra som man hade kunnat hoppas, förutom att en deltagare av mystiska anledningar aldrig dyker upp, och en av producenterna får hoppa in istället. Snart tar det hela dock en oväntad vändning när de simulerade farorna i spillrorna efter världens undergång plötsligt byts ut mot väldigt verkliga – och väldigt dödliga – faror. En vanställd familj med förfärliga matvanor är ute efter samtliga deltagare, och kampen för överlevnad är inte längre bara en lek.

Jag kan säga på en gång att det här faktiskt är en riktigt lyckad uppföljare. Inte lika bra som den första filmen, men absolut ingen kalkon. Jag var ganska skeptisk mot handlingen först, men det fungerade riktigt bra och skapade lite variation mot för den första filmen. Man vill ju trots allt inte bara se exakt samma historia upprepas igen. Sedan har den liksom växt, det är fler karaktärer inblandade och fler mutantmördare. Mycket är ganska likt första filmen på vissa sätt, karaktärerna beter sig hyfsat likadant, mördarna ser ungefär likadana ut, och det är ungefär lika spännande och underhållande. Något som dock skiljer sig var precis en av de grejer som jag gav den första filmen så fin kritik för: Den här filmen är äcklig. Jätteäcklig. Det här är verkligen ingenting för den äckelmagade, för den här innehåller det mesta som kan förfära en lyckligt ovetande tittare. Det är blod, det är tarmar, det är yxor i huvuden, pilar i huvuden, det är mutantincestsex, det är spya, det är kladd, det är inälvor, det är äckel, äckel och åter äckel. Jag är personligen inte jättekänslig, men det fanns ställen där det nästan blev för mycket. Den första filmen fokuserade liksom mest på jakten. Den här filmen verkar göra mycket bara för att skapa en chockeffekt. Det är inget jag personligen uppskattar, men det fråntar fortfarande inte filmen dess goda egenskaper, vilka jag nämnde ovan. Det här är en ganska bra uppföljare, men den är inte att rekommendera till känsliga tittare.



Wrong Turn 3 – Left for Dead
En fångtransport blir pressad av vägen av en gammal bogserbil vid West Virginias skogar. Fångarna lyckas ta poliserna gisslan, och det bär av på en mardrömsfärd in i skogen i deras försök att ta sig undan myndigheterna. Snart springer de på en ung kvinna som drivit runt i skogen i ett par dagar, och som berättar en ohygglig historia om hur hennes vänner blev mördade av en vanställd kannibal. Det blir också snart uppenbart att samma kannibal jagar även fångarna och poliserna som försöker ta sig ut ur skogen, och när en av fångarna öppet förklarar krig mot honom går ingen säker längre.

Vad jag gillar med den här filmen är att de återigen uppfinner ett helt nytt tema. Det intressanta med att ha ett gäng fångar och deras gisslan som försöker överleva är att monstren finns både utanför, i form av den vanställda kannibalen, och inne i gruppen, i form av fångarna själva. Medan mördaren försöker göra slut på dem faller gruppen isär inifrån eftersom ingen litar på den andre. Med det sagt så finns det dock vissa brister. Mest kanske de interna relationerna i gruppen hade kunnat utvecklas mer, och vissa karaktärer känns nästan väl platta. Handlingen presenteras också lite slarvigt på sina ställen, som när den unga kvinnan dyker upp och berättar vad som hänt hennes vänner. Hon liksom bara häver ur sig det, och alla tror henne direkt, det är bara en konstig scen. En annan grej är att en av fångarna i gruppen i själva verket inte är fånge på riktigt, utan infiltrerat dem för att snoka rätt på information åt polisens räkning. Men sedan tas det aldrig riktigt upp igen, och det känns som att en sådan sak kanske borde leda till något senare i filmen, annars kan man ju lika gärna strunta i att dra upp det.
     En trevlig sak med den här filmen är att de åter gjort den betydligt mindre äcklig, och ändå försökt fokusera på jakten och på de interna relationerna. Det känns mest bara som att det hela skulle tagits ett steg längre för att det verkligen skulle fungera fullt ut. Men, har man sett och gillat de första två så tycker jag absolut att man kan ge den här en chans också. Det är inte så illa att jag skulle kalla det för slöseri med tid.

Träd är bra att gömma sig bakom.

Så, i korta drag är det Wrong Turn-serien. Överlag en sevärd serie om man bara är ute efter lite rolig och underhållande skräck för att hålla sig sysselsatt en fredagskväll eller så. Inga mästerverk, men heller inga kalkonfilmer. Tydligen ska det även komma en fjärde film i år, så det är ju något för mig att se fram emot.

Med det avslutar jag för den här gången. Och kom ihåg, campa inte i West Virginia.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: