mypersonalgrudge

2011-03-10
11:12:02

Nine, ten, never sleep again.

Terror på Elm Street 7 - Wes Craven's New Nightmare

Den framgångsrika filmserien Terror på Elm Street har slutligen avslutats efter sex filmer, och Heather Langenkamp som spelade Nancy i den första filmen lever ett lyckligt liv med sin man och sin son. Det vill säga, fram till den dag då regissören Wes Craven kommer med ett uppslag för en ny del till filmserien och underliga, otäcka saker plötsligt börjar hända i Heathers närhet. Hennes man dör under mystiska omständigheter, och det är något som påverkar hennes son. Något som verkar vara ute efter honom. Har det nya manuset verkligen väckt ett monster till liv? Och kan Freddy Krueger existera utanför filmens värld?

Det här är, som ni säkert förstått vid det här laget, en ganska ovanlig del av Elm Street-serien. Den sjunde och avslutande delen är en slags hyllning till den tidigare serien, där flera av skådespelarna, samt Wes Craven, spelar sig själva. Filmen har ett intressant koncept där de underliga händelserna från filmens värld bryter sig ut i den verkliga världen. Efter sjätte filmen var jag ganska skeptisk och hade ytterst låga förväntningar på den här, men den lyckades ganska snabbt överbevisa mig. Jag gillar den här delen av serien skarpt, och jag tycker att det inte bara är en smart utan också värdig avslutning för serien. Det är riktigt roligt att se Heather Langenkamp och, kanske i synnerhet, Robert Englund spela sig själva. Filmen lyckas på något vis summera det fenomen som Elm Street växt sig till under årens lopp. Den är snyggt regisserad, man märker att Craven är tillbaka bakom ratten, den har ett smart manus (även om vissa bitar kanske kunde utvecklats lite mer) och skådespelarna är, precis som i tidigare filmer, väldigt duktiga. Jag tycker absolut att man ska se den här delen av serien om man har en förkärlek till de tidigare. Den skiljer sig ju givetvis lite eftersom den utspelar sig i ”verkligheten”, men essensen som är Elm Street-filmerna finns på något vis ändå kvar.

Det avslutar min genomgång av Terror på Elm Street, samtliga sju filmer. För att sammanfatta är det en väldigt lyckad och sevärd filmserie, även om vissa filmer är starkare än andra. Den enda filmen som totalt är värd att hoppa över är den sjätte filmen, men i övrigt tror jag att man kan njuta av hela serien. Den avslutades definitivt med flaggan betydligt högre i topp än vad jag hade väntat mig.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: