mypersonalgrudge

2012-08-23
09:05:00

Mean green wedding machine

Jag översätter leprechaun till pyssling den här gången, det verkar vara en godkänd översättning och det kommer att göra det betydligt lättare med grammatiken.


Leprechaun 2 - Bride of Leprechaun

Var tusende år får en pyssling välja sig en brud. När en av dem blir snuvad på sin brud så svär han att ta hennes ättling tusen år senare. Denna ättling heter Bridget, och har på St Patrick’s Day blivit övergiven av sin opålitliga pojkvän, Cody. När pysslingen kidnappar Bridget är det dock upp till Cody att hitta henne och rädda henne. Händelsevis har ett guldmynt från pysslingens kruka med guld bokstavligen fallit in i Codys hand, och pysslingen vill inte fortgå med bröllopsnatten förrän han fått det tillbaka. Kan Cody köpa tillbaka Bridget med hjälp av myntet?

 



Den här filmen verkar betydligt flummigare än sin föregångare, men det är den faktiskt inte. Jag skulle verkligen inte kalla det här för en fantastisk film, men jag tycker att det gjordes ett seriösare försök med manuset, och filmen är definitivt inte lika lat som den första. Hela tanken på en brud åt pysslingen är rätt så bisarr, men under filmens gång blir det faktiskt ganska besvärande och, vissa gånger, lite obehagligt. Filmen är hyfsat kreativ och atmosfärisk, karaktärerna är överlag färgstarka och intressanta, kanske bortsett från Bridget som är ganska platt och okarismatisk. Hela handlingen runt bruden kändes dessutom mer trovärdig än när en hel film bara kretsar runt krukan med guld. Jag upplever att de gick lite mer utanför flingpaketsstereotypen när de jobbade fram den här filmen. Den är definitivt inte perfekt, och ibland blir den återigen lite väl tramsig. En supartävling mot en pyssling är exempelvis ganska svår att ta på allvar. Dock är tramset faktiskt mer underhållande i den här filmen, och känns inte lika halvhjärtat som i den förra. Warwick Davis ska återigen ha beröm för en fin insats i rollen som pyssling, och de övriga skådespelarna är också helt okej, även om vissa kanske har en tendens att spela över ibland. Jag vet inte om jag skulle gå så långt som att rekommendera filmen, men jag kan i alla fall säga att den är underhållande och bitvis lite spännande, om än bisarr och ibland kanske lite fånig. Den är åtminstone bättre än den första filmen, och om man föredrar det så går den här utmärkt att se först, filmerna är mer eller mindre fristående.





Det var de första två Leprechaun-filmerna. Resterande fyra kan dyka upp längre fram.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: