mypersonalgrudge

2010-12-25
13:44:59

Åldersnoja och vampyrer

The Countess

Den nyblivna änkan Erzebet Bathory är en rik och mäktig kvinna som till och med kungen själv står i skuld till. Hon förälskar sig i en betydligt yngre man och känslorna blir besvarade, men mannens far håller dem isär för att kunna utnyttja Erzebets brustna hjärta och därigenom komma åt hennes rikedomar. Ovetandes om faderns inblandning blir Erzebet övertygad om att hennes älskade övergivit henne för att hon är för gammal, och för att hennes skönhet börjat blekna. Hon blir mer och mer besatt av att bevara sin ungdom, och alla hennes böner tycks besvaras den dag då hon äntligen finner den ultimata lösningen: Blod.

Det här är en film som jag har velat se ganska länge, och jag har äntligen kommit till skott. Erzebet Bathory, eller Elisabeth Bathory som hon också kallas, har så vitt jag vet existerat på riktigt (jag nämnde nog det här i recensionen om Eternal), och hon är en av de som hjälpt till att bilda den moderna vampyrmyten. Så hur var filmen då? Jo, den är bra. Den är inte riktigt vad jag hade väntat mig, jag trodde att det skulle vara mer skräck och mer fokus på själva vampyrdelen och svartkonster. Det är mer fokuserat på psykologi och drama, och filmen är mer hjärtekrossande än otäck. Men den är bra, och den är väldigt välgjord. Jag tycker om att filmen tar sin början medan Erzebet fortfarande är en relativt normal och frisk kvinna. Man får liksom följa hela processen som leder mot henne vansinne. Det är ingen vampyrfilm, så om det är det man är ute efter lär man bli besviken. Är man däremot intresserad av Erzebet Bathory som person är den väldigt intressant. Jag vet inte alls hur stor faktabakgrund filmen har, och jag vet inte om några av de händelser som beskrivs faktiskt hände, bortsett från hennes besatthet av ungdom och hennes speciella törst efter blod. Dock drar det ju inte nödvändigtvis ner betyget på filmen. Berättelsen känns som en rimlig teori, som ett möjligt händelseförlopp, och den är engagerande och spännande. Från min sida blir det nog en rekommendation. En liten varning dock: Den kan orsaka lite åldersnoja.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: