mypersonalgrudge

2010-10-18
10:26:36

One Missed Call (2008)

Ja, dels är jag lite lat idag, dels har jag inte sett något nytt eftersom jag varit borta några dagar, så här kommer en gammal recension som jag skrev... jag vet inte... förut någon gång. Mycket nöje.

One Missed Call

Mobiltelefonen ringer, men signalen är inte din egen. På telefonen står det att ett röstmeddelande mottagits, men det är daterat ett par dagar in i framtiden. I röstmeddelandet hör du din egen röst. Vid det datum och den tid som meddelandet angett dör du.

   Några collegestudenter drabbas en efter en av den fruktansvärda förbannelsen, och Beth Raymond börjar försöka ta reda på vad som ligger bakom de skrämmande händelserna. En efter en mottar hennes vänner de mystiska meddelandena, och ingen räddning tycks finnas. Snart ringer Beths egen telefon. Går det hitta mysteriets lösning innan det är för sent?

 

Det här är remaken av den japanska skräckfilmen från 2003 med samma titel (originaltitel ”Chakushin ari”). Jag är osäker på hur jag ska inleda min utvärdering av den här filmen. Vanligen skulle jag börja med att lyfta fram de positiva delarna, problemet är bara att... ja... det finns inga. Det må ha existerat scener och sekvenser som inte var totalt katastrofala, men ändå inget som på något vis rättfärdigar en såhär usel remake av en mycket bra skräckfilm. Hela första halvan är i det närmaste skrattretande. Ingen upptakt till de ”läskiga” scenerna, övertända (och antagligen påtända) filmskapare verkar ha trott att det skulle räcka att visa upp en massa totalt omotiverade dataanimerade monstermänniskor i de scener som skulle föreställa skrämmande. Detta, kan jag garantera, funkade ytterst dåligt. Skådespelarinsatserna är inte dåliga, men heller inte mer än medelmåttiga. Händelserna i filmen känns påskyndade och styltade. Jag ska givetvis inte avslöja slutet, men att hitta någon som tycker att det här slutet var bra lär vara ungefär lika lätt som att hitta en enhörning. Mer katastrofal avslutning på en film kan jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig. Jag ska dock erkänna att jag har viss föreståelse för att den här remaken blev gjord. Är man inte bättre filmskapare än såhär så förstår jag varför man väljer att sno någon annans idé, hellre än att försöka komma på en egen. Fast det får en ju också att undra över ifall vissa människor inte helt enkelt bara borde byta karriär.

     Så, avslutningsvis kan jag säga att jag inte skulle rekommendera den här filmen till någon. Någonsin. I synnerhet inte om man sett originalfilmen, för remaken är en antastning på ens hornhinnor i jämförelse. Och har man inte sett originalet så får man givetvis en bättre filmupplevelse om man väljer den istället. ...Ärligt talat, man får en bättre filmupplevelse om man väljer ekonominyheterna.

Kommentarer:
2010-10-19 @ 14:32:10
#1: Brainshake

Synd att den var så dålig, för handlingen lät annars intressant. Typ lite som The Ring. Är originalet sevärt?

2010-10-19 @ 17:18:29
#2: Mierin

Originalet är underbart, jag älskar den filmen. Kan varmt rekommendera den. Den är ganska charmig, för det är en seriös skräckfilm samtidigt som det är lite av en satir på och en hyllning till genren.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: