mypersonalgrudge

2011-07-10
10:43:35

Dålig, dålig marknadsföring

Är det inte upprörande ibland hur filmskapare döper sina filmer? Liksom, när man känner att titeln, eller omslaget för den delen, utlovat något som sedan inte alls infrias. Filmen kan fortfarande ha sina goda egenskaper, men man är liksom för besviken för att se dem. Ett bra exempel på ett seriöst misslyckat omslag är Romasanta – The Werewolf Hunt. Som titeln antyder tror man att man ska få se en spännande varulvsfilm, och titta vilken fantastiskt spännande omslag DVD-fodralet har:

En bild säger mer än tusen ord, sägs det. I det här fallet sa den kanske lite FÖR mycket.

Bortse från att texten är på finska, det var den såklart inte när jag hyrde den, men bilden var precis densamma. Ser ni den stora, mäktiga, svarta varulven i bakgrunden, och den häftiga mannen med hög krage i förgrunden? Yeah, ingen av dem är med i filmen. I synnerhet inte varulven. Det fanns faktiskt ingenting i filmen som såg tillnärmelsevis sådär häftigt ut. Det var i själva verket någon slags dramathriller om en seriemördare. Förstå min besvikelse efter förväntningarna som omslaget byggde upp.

Ett bra exempel på titlar som lovar för mycket är Shark Swarm, som jag såg för en liten tid sedan. Shark Swarm lät fantastisk, jag och en kompis hyrde den för en skräpfilmskväll eftersom vi visste att den inte hade fått så himla bra kritik. Fatta, Shark Swarm. Ett hajstim! Inte bara en haj. Ett helt stim med arga hajar. Det bara skrek ut sanslös underhållning för de närmaste timmarna. Och vad fick man? En tråkig, tråkig, TRÅKIG miniserie som mest handlade om att rädda miljön. Och visst, det är jättebra att vilja rädda miljön, men meddela mig isåfall att det är det filmen ska handla, så jag inte väntar mig att få ändlös idiotisk underhållning i form av ett argt hajstim. Och visst, det FANNS ett argt hajstim med, det gjorde det. Men det var ju knappt med alls. Det typ… simmade runt lite i bakgrunden och gjorde saker, sedan fick man mest se tråkiga dialoger. Om miljön. Och sånt. Det är faktiskt ett under att vi tog oss igenom hela den nästan tre timmar långa miniserien. Och vad fick man för det? Inte mycket. I alla fall ingen underhållning.

Skärpning vad gäller marknadsföring, filmindustrin!