mypersonalgrudge

2011-06-21
09:45:11

Frankenfun!

Young Frankenstein

 

Dr. Frankensteins sonson får ärva sin farfars gamla slott och får kännedom om de hiskeliga experiment som utfördes där. Besatt av tanken på att själv kunna skapa liv återupptar han experimenten. Men det är ett riskabelt företag, och något går ohyggligt snett när det visar sig att varelsen fått fel hjärna. Men det är kanske inget som inte lite kärlek, eller ett underhållande musikalnummer, kan råda bot på?

 

Mel Brooks hysteriskt roliga parodi på de gamla Frankensteinfilmerna går i Sverige under namnet Det våras för Frankenstein, och den här filmen är ett absolut måste. Jag recenserar ju vanligen inte komedier, men alla kan ju åtminstone se hur det här passar in i senaste tidens tema. Det här är en välspelad och väldigt genomtänkt parodi, dialogerna är jätteroliga och karaktärerna är helt fantastiska. Min personliga favorit är kanske Igor, spelad av Marty Feldman. Sen är givetvis Gene Wilder helt fantastisk i huvudrollen, det brukar ju sällan bli annat än toppklass när han är inblandad. Sen är kanske också Frau Blücher värd att nämnas, den skrämmande kvinnan som om möjligt kanske är mer besatt av experimenten och varelsen än unge Dr. Frankenstein själv.

    En rolig grej för mig som sett alla de gamla filmerna är inspektör Kemp med sin låtsasarm. Det är nämligen en direkt parodi på polismannen Krogh från Son of Frankenstein. Det finns kanske inte en tacksammare karaktär i någon av filmerna att driva med, och jag är verkligen glad att Brooks tog chansen.

 

Det här är som sagt en film som man absolut inte får missa, det är en parodi samtidigt som det är en hyllning till de gamla Frankenstein-filmerna, och man har roligt från första minuten till den sista. Den blev det perfekta avslutet på min Frankensteinvecka.

 

Nu kan man såklart fråga sig varför det tog så lång tid för mig att rapportera färdigt om Frankenstein-veckan, och varför jag inte rört min blogg sedan den tjugoandra april. Jag skulle kunna hitta på en god orsak, men jag har nog i ärlighetens namn ingen. Jag har varit lat. Och bortrest. Men mest lat. Nu ska jag i alla fall försöka styra upp allt igen. Mycket nöje!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: