mypersonalgrudge

2010-12-30
12:34:41

En riktig must-see

Eden Lake

Jenny och Steve har sett fram emot en lugn, romantisk campingtur vid Eden Lake. Friden störs nästan genast av ett skränigt ungdomsgäng. Från början är de mest irriterande, men händelserna tar en drastisk vändning när de stjäl parets bil. Det hela har snart utvecklats till en mardrömslik hetsjakt där bara den mest hänsynslöse kan gå ut som segrare.

Ibland, när jag står på videobutiken och betraktar allt skräp som pumpats ut, är jag nära att förlora hoppet om den moderna skräckindustrin. Men då och då kommer det en film som försäkrar mig om att genren inte är på väg att dö ut, och att dess glansdagar inte nödvändigtvis är förbi. Eden Lake är precis en sådan film. Det här är en välgjord, vacker, rå och otäck historia som känns underligt relaterbar. Den bygger inte upp spänningen på samma sätt som de flesta skräckfilmer gör. Det finns ingen mördare, inget spöke eller monster som lurar i skuggorna och väntar på att träda fram. Fienden är synlig och tydlig, och skrämmande realistisk. Hela filmen känns faktiskt oroväckande realistisk, vilket gör att den kommer väldigt nära. Själv fick jag pausa vid ett flertal tillfällen, för det var svårt att se allt i ett kör. Jakten är skrämmande och uppstressande, våldet är smärtsamt och ett flertal scener får en att kvida framför TV-rutan. Filmens enkelhet är en annan god egenskap. Handlingen är väldigt simpel, och det är kanske just det som får det att funka så bra. Jag är skeptisk mot skräckfilmer som krånglar till det för mycket, för det är ganska få som lyckas bena ut det hela på ett tillfredsställande sätt. Eden Lake gör inte anspråk på att vara en komplicerad berättelse. Det är en enkel berättelse om mänsklig grymhet och om monstret som lurar inom oss. Det här är en film som jag helhjärtat kan rekommendera. Det vore synd att gå miste om den.

En kul notis är att regissören som regisserat Eden Lake även ska regissera den nya filmatiseringen av The Woman in Black som kommer under nästa år. Då jag verkligen älskar The Woman in Black känns det hoppfullt att den får en så begåvad regissör.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: