mypersonalgrudge

2010-05-04
17:56:40

Day of the Dead 2: Contagium

Day of the Dead 2: Contagium

1968 utbryter en zombieepidemi på ett militärsjukhus då ett experiment går ohyggligt snett. För att stoppa smittan dödas alla som befinner sig på platsen. En behållare innehållande smittan smugglas dock ut från området av en av soldaterna. När han beskjuts och dödas försvinner behållaren och hittas ett antal år senare av några patienter vid ett mentalsjukhus som byggts på samma plats som militärsjukhuset. Behållaren öppnas och smittans sprids än en gång. Kaos utbryter.

Så, okej. Folk hatar den här filmen om man ska tro på IMDB. Där har den 2.4 i snittbetyg. Personligen är jag inte så väl bevandrad inom zombiegenren, och har inte särskilt mycket att jämföra den här filmen med. Jag tycker även att den är ganska svårbedömd. Överlag gillade jag den, men jag skulle inte säga att den är fantastisk. Lite småkonstig film, ganska kladdig och med ett rätt mystiskt upplägg då det börjar med att huvudpersonerna blir smittade. Det gör ju förstås att skräckmomentet dör lite, eftersom det inte längre handlar om att undvika fara. Vissa av effekterna är inte vackra, och därtill totalt onödiga. More is less, som man säger. Slutet är lite konstigt, men det ska jag såklart inte avslöja något om. Jag säger bara så mycket som att filmen på något vis inte känns riktigt fullständig.
     Filmens starkaste positiva egenskap, och antagligen största anledningen till att jag faktiskt mer eller mindre tyckte om den, var att jag fann huvudpersonerna och många av bikaraktärerna både intressanta och lätta att sympatisera med. Det gör det också lite jobbigt att se på, eftersom det i princip börjar med att allt går åt helvete.

Jag ska inte dra ut på det här så mycket mer, för jag tycker att de t är en ovanligt svår film att kommentera. Avslutningsvis kan jag väl säga att den förtjänar ett högre snittbetyg än 2.4, men att den antagligen inte kommer bli ditt livs starkaste filmupplevelse. Den är underhållande och arbetet med karaktärerna är bra. Storyn överlag är mest lite konstig.   

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: