mypersonalgrudge

2010-11-11
22:33:40

En rätt så lyckad stinkare

Reeker

Fem collegestudenter åker iväg för att festa en helg. Före de hunnit fram blir de dock strandade på ett motell mitt ute i öknen. Bilen är trasig och inte en själ syns till. Snart får de veta att vägarna är avstängda, och de har inget annat val än att spendera natten på hotellet. Men det blir snart uppenbart att något är ute efter dem, och deras enda förvarning är en förfärlig stank. Är det en kringdrivande galning? Den uppretade knarklangaren? Eller är det något annat, något betydligt hotfullare?

Jag hade ganska låga förväntningar på Reeker, då det är en till sån där ”X antal collegestudenter blir strandade på plats Y där Z är ute efter dem”, bla bla bla. Och den är inget mästerverk. Dock var den inte alls så illa som jag trodde att den skulle vara. De första minuterna är inte särskilt lovande, de är mest otroligt makabra, och inte ens på ett särskilt intresseväckande sätt. Men filmen tar sig sen, och lyckades hålla uppe mitt intresse. Den har ett intressant slut också, vilket jag som vanligt inte tänker avslöja något om.
      Filmen lyckas hålla sig lite lagomt på mitten med helt okej skådespelarinsatser, helt okej regi, helt okej manus och en helt okej sammansättning av karaktärer, där vissa är lättare att sympatisera med än andra. Det är inte en så fasligt läskig film, men den är lite lagomt makaber ifall man gillar att se blod, och den är ganska spännande. Inte helt fel att luta sig tillbaka med om man vill spendera en kväll med en ganska kravlös film som inte kräver någon djupare analys.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: