mypersonalgrudge

2011-01-26
01:07:14

Dracula biter igen!

Dracula II: Ascension (eller Dracula 2004)

Elizabeth och Luke jobbar på bårhuset när ett sönderbränt lik kommer in. De upptäcker snart att liket har vissa underliga egenskaper, och snart ringer någon och erbjuder trettio miljoner dollar för det. Tillsammans med några vänner beslutar de sig för att ta reda på om liket verkligen kan vara vad det verkar vara: en vampyr. Priset de får betala för svaret blir högt då det visar sig att de lyckats fånga ingen mindre än självaste Dracula.

Det här är en uppföljare till Dracula 2001 som jag recenserade ganska nyligt. Den kräver egentligen inte att man ska ha sett första filmen, utan är i princip helt fristående från sin föregångare. Med sagt så skadar det egentligen inte heller att se dem i ordning. Men till själva filmen, då. Den har faktiskt mycket gemensamt med sin föregångare i och med att de är ungefär lika underhållande. Handlingen är inte så värst bra på papper, och jag är inte helt säker på att den är så bra på film heller, men jösses vad underhållande den är. Största delen av filmen går ut på att ett gäng ganska korkade människor har Dracula fastbunden i botten av en torrlagd simbassäng, och som tittare njuter man av varje sekund. Är det intelligent eller djupt? Verkligen inte. En del scener är så dumma att man får tandvärk. Filmens inledning och upptakt är i det närmaste katastrofal. Men den har roliga karaktärer, och Dracula är den främste av dem alla. Det är helt magiskt att se honom vara i konstant underläge, men ändå ha ett ständigt psykologiskt övertag. Det är inte längre Gerard Butler som spelar honom, men jag ska erkänna att jag är nästan precis lika förtjust i Stephen Billingtons insats. Han har en elegans och en auktoritet som för mig gör honom mer än övertygande som Dracula. Jag rekommenderar den här filmen av hela mitt hjärta, inte till den som vill ha en bra skräckfilm, men till den som uppskattar ett gott skratt. Och tro mig, den här filmen bjuder på en hel del sådana. Och trots en inte så lovande handling så skrattar man faktiskt med filmen, inte åt den.

Jag har nyligen upptäckt att serien faktiskt innehåller en tredje film, så nu måste jag få tag på den också. Spännande!

Kommentarer:
2011-01-26 @ 13:19:41
#1: Mierin

Jag brukar undvika det så långt det går, jag ska se om jag hittar att hyra eller köpa den någonstans.

2011-01-26 @ 16:09:50
#2: Fröken Puma

Oavsett så kan du ju dra den nu medan den finns, så du har den om du inte hittar den nån annanstans, för saker på cyberlockers har en tendens att försvinna..



Försvinnandets konst, the art we fear.. =)

2011-04-14 @ 21:03:54
#3: Sei-chan

Oh jag minns denna film X3 Jag var riktigt förtjust i den främst pga slutet...Dracula som äger en grupp idioter, vad kan vara mer underhållande? ^^

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: