mypersonalgrudge

2011-01-27
00:41:16

Oh dear god, my eyes. MY EYES!

The Grudge 3

Underliga saker börjar hända i ett hyreshus. Vissa av de boende har dött, och det visar sig snart att det är Kayako Saekis förbannelse som spridit sig ända till Amerika. Nu är det upp till… … …Nej. Vet ni vad. Nej. Jag vill inte ens försöka bena ut handlingen i den här avskrädeshögen. Den är inte värd det. Vi kan bara nöja oss med att nåt japanskt trams möter nåt amerikanskt trams och folk gör tramsiga saker med tramsig bakgrundshistoria och de tramsiga karaktärerna tramsar runt i tramset.

Så, nu när vi klarat av handlingen kan jag gå vidare in på själva recensionen. Den här filmen gör mig så sinnessjukt förbannad att jag inte ens vet var jag ska börja. Jag har sett alla de tidigare The Grudge-filmerna, och jag är egentligen inget gigantiskt fan. Jag har aldrig hört till den grupp av människor som tycker att de här filmerna är särskilt läskiga. Visst, vissa delar är läskigare än andra (det finns trots allt sammanlagt sju filmer), men överlag är det ett rätt simpelt koncept. Dock har jag alltid tyckt att filmerna är underhållande. De japanska originalen är riktigt bra, de japanska nyversionerna är ganska tråkiga, och de amerikanska nyversionerna är… Ja… inte helt fantastiska, kanske. Men fortfarande, underhållande, lite roliga, om än billiga, skräckscener, och överlag väldigt trivsamma filmer. Fram tills de kom till trean i den amerikanska serien. Herregud. Herregud! Handlingen är osammanhängande och konstig, skräckscenerna är bara pinsamma (har spöket fått epilepsi? Hon spasmar en hel del i alla fall), och allting är verkligen undermåligt gjort. Vi kan börja med något så simpelt som styling. Jag svär, spökena är till och med sämre sminkade i den här än de tidigare filmerna. Och sen är filmens hela atmosfär… Ja… Inte The Grudge. Det känns så lite som The Grudge att man nästan blir förvånad när spökena dyker upp, trots att det ska föreställa deras film.
     Men det värsta av allt är att de försökt sig på att vidareutveckla bakgrundshistorien. Jag nämnde ovan att konceptet är rätt simpelt, men det var också lite charmen med filmerna. Besatthet leder till svartsjuka, svartsjuka leder till mord, och de onda känslorna som uppstod skapar en förbannelse på platsen där allt inträffade. Man behövde faktiskt inte mer än så. Det bidrog till filmernas underhållningsvärde. Men nej, här ska vi helt plötsligt få någon slags fördjupad förståelse för alla händelserna för… barn blir tvingade att äta onda andar? Ja, det är lika obegripligt som det låter.
     Och här är en intressant fråga, och jag ber, SNÄLLA, om någon kan besvara den här frågan så snälla gör det! Vem var badkarsflickan?! Jag menar, jag kan medge att jag var lite okoncentrerad de första tjugo minuterna eller så, men fick man någonsin någon förklaring? En blek flicka ska bada, spöket dyker upp, flickan… försvinner ner i badkaret och syns aldrig till igen. Det är sånt som händer, antar jag. Sen verkar det aldrig få någon uppföljning! Och jag kan inte ens minnas att de förklarade vem flickan var. Ska vi anta att det bara är en av hyresgästerna? Hur kan vi bara förutsätta det utan förklaring? Men om det här förklarades vid något tillfälle då jag tittade bort, snälla, berätta för mig.

Den här filmen är helt enkelt magisk. Den lyckas vara en förolämpning mot en redan ganska tafflig filmserie. Det är som en talang i sig. Och grejen är den att jag tror att de visste hur dålig den var redan när de skulle marknadsföra den. Vad annars finns det för förklaring till att de spenderar FÖRSTA HALVAN AV TRAILERN med att visa bilder från de föregående två filmerna?!



Jag skulle kunna spy galla över den här filmen betydligt längre, och jag har faktiskt inte tagit upp en av de mest pinsamma bitarna, men jag låter bli för den händelse att någon stackars förlorad själ vill sitta igenom den här filmen, och därför vill slippa spoilers. Den här filmen är komplett katastrofal, och om man gillade de tidigare filmerna mår man nog bäst av att inte se den. Jag får bara hoppas att de begraver serien nu och inte försöker sig på fler uppföljare. Om inte annat så är det väl en varningsklocka att den här delen släpptes direkt till DVD.

Vi ska alltid minnas dagarna då du fortfarande hade lite självrespekt.

Kommentarer:
2011-01-27 @ 16:02:46
#1: Fröken Puma

Jag har faktiskt Grudge 1 på DVD!!!! I en unrated version står det också att det är..



Tycker du om mig nu!? =)

2011-01-27 @ 18:46:06
#2: Mierin

Vilken version är det?

2011-01-27 @ 20:48:09
#3: Fröken Puma

Denna:



http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=60659



Eller menade du om det var den amerikanska remaken, eller originalet Ju-On? Den amerikanska, jag hade skrivit Ju-On annars.



Så, tyck om mig!! I need it..



=)

2011-01-27 @ 20:51:34
#4: Fröken Puma

Fanns även som Wii-spel ser jag nu, fast det verkar tyvärr inte varit så lyckat..



http://www.gamerankings.com/wii/959942-ju-on-the-grudge/index.html



Men jag har en del andra bra skräckspel, till både Wii och kuben!! Vill du spela dom med mig en vacker dag!? För jag vågar INTE spela dom ensam!!



=P

2011-01-27 @ 21:16:51
#5: Fröken Puma

Nu inser jag att hela din blogg heter som filmen!! Nu blev det riktigt spooky.. =D

2011-02-10 @ 14:44:04
#6: Random Panda

Kan The Grudge 3000 vara nått... XD

2012-01-15 @ 12:43:19
#7: Lova Gardelius

Tack gode gud att jag har funnit en till person som förstår vilken förolämpande film The Grudge 3 är!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: